My speech from the youth camp (in Finnish)

August 22, 2010

Matt. 6:24
No one can serve two masters, for either he will hate the one and love the other, or we will be devoted to one and despise the other. You can not serve God and money (mammon).

Kukaan ei voi palvella kahta herraa. Jos hän toista rakastaa, hän vihaa toista; jos hän toista pitää arvossa, hän halveksi toista. Te ette voi palvella sekä Jumalaa että mammonaa.

Kaksi herraa, mutta kumpaa meidän pitää totella? Tässä maailmassa on paljon valtakuntia, joissa ihmiset riitelevät hallituksista, rahasta, ideoista, vallasta. Kaksi johtajaa kilpailevat toistensa kanssa yhdestä asemasta, hallituksessa, yrityksessa, tai perheessä. Joskus väkivaltaisuus, joskus rauha, mutta aina tämä kilpailu. Jumala ei kilpaile. Hän on totuus, hän on elämä, hän on rakkaus, hän on Luoja. Meidän olemassaolomme eivät ole itsenäisiä Hänestä, ne ovat todella riippuvaiset Hänestä. Jokainen päivä on lahja. Hän antaa joka hengenvedon lahjaksi… Joka ajatus, joka syke, joka hymy. Ollaanko me kiitollisia? Emme. Me seurataan toisia jumalia, toisia mielihyviä, toisia rakkauksia. Mutta nämä kaikki eivät ole jumalia, eivät aitoja mielihyviä, eivätkä  aitoja rakkauksia. Ne ovat valheita, valheita totuudesta, valheita haluistamme, sekä valheita Jumalasta. Mutta kysymys kuuluu, Missä totuus on, missä meidän toivomme on, missä elämä on?

Totuus on Jumalan Sanassa,…
Psa 119:160 The sum of your word is truth, and every one of your righteous rules endures forever.
160. Sinun sanasi on kokonansa totuus, ja kaikki sinun vanhurskautesi oikeudet pysyvät iankaikkisesti.

…meidän toivomme on Jeesuksen Kristuksen veressä,
Rev 1:5 and from Jesus Christ the faithful witness, the firstborn of the dead, and the ruler of kings on earth. To him who loves us and has freed us from our sins by his blood
5. ja Jeesukselta Kristukselta, uskolliselta todistajalta, häneltä, joka on kuolleitten esikoinen ja maan kuningasten hallitsija! Hänelle, joka meitä rakastaa ja on päästänyt meidät synneistämme verellänsä

…elämä on Pyhä Hengessä.
Job 33:4 The Spirit of God has made me, and the breath of the Almighty gives me life.
4. Jumalan henki on minut luonut, ja Kaikkivaltiaan henkäys elävöittää minut.

Mutta nyt, näistä jumalista, näistä mielihyvistä, näistä rakkauksista…nämä kilpailevat sun sydämestä, sun mielestä, sun sielusta. Ne ovat harhautuksia. Ne tarjoavat paljon mutta eivät anna mitään ikuista. Ne lupaavat kuun, mutta antavat raejuustoa. Joskus ne kuvittelevat kaunista maailmaa, jossa kaikki mielihyvät kestävät ikuisesti. Ei ole seurauksia. Eletään, juodaan, Me emme koskaan kuole. Valheita Saatanalta. Todellisuudessa nämä valheet aiheuttavat meidän vetäytymisemme elämästä, jonka Jumala haluaa antaa meille. Me antaudutaan työllemme, tieteellemme, ja mielihyvillemme. Vapaus, jolla me voimme vapauttaa itsemme kahleista, tulee vain Jeesuksen veren voiman kautta. Me ostetaan uusia autoja, mutta vapaus tulee vain Jeesuksen veren voiman kautta. Me rakennetaan korkeita kerrostaloja, mutta vahvuus tulee heikkouden ja Jeesuksen veren voiman kautta. Meidän poliitikot ovat voimakkaita, meidän poptähdet ovat kauneimpia, meidän kulttuuri on rehellisin, mutta voima, kauneus, rehellisyys tulevat Jeesuksen veren voima kautta…

Jumala ei kilpaile. Me rakastetaano joko näitä harhautuksia ja niiden tyhjiä lupauksia, valheineen, tai me rakastetaan Jumalaa, Hänen Sanaa, Jeesuksen veren vuodattamista ja kuolemaa meidän puolesta, ja elämää Pyhässä Hengessä. Ensimmäinen tie on kuolema, toinen on elämä. Kuka tai mikä on sun herra?

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: